GM – Your First Game(TR)

Yayınlandı: 21 Ağustos 2010 yasirkula tarafından Çeviri Dersler, Game Maker, Oyun Tasarımı içinde
Etiketler:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

GM – Your First Game(TR)

Game Maker’ın Örneğini Türkçe İşliyoruz!

Game Maker açıldığında sağda açılan Tutorial’i artık herkes görmüştür. Bu tutoriali İngilizce olarak anlaması zor gelirse diye bu yazıyı hazırladım. Game Maker’daki bu örneği birebir çevirip, fazladan değişiklik yapmamaya çalıştım. Çok az da olsa birkaç yere de kendim eklemeler yaptım. Bu tutoriali isterseniz de Game Maker’da çalışan şekilde sitemizden indirebilirsiniz. O şekilde anlaşılması daha kolay olabilir, diyeyim ben. İsterseniz hemen başlayalım, yalnız belirteyim yazıyı aynen yazdığım gibi geçirdim buraya ve Word’de 8 sayfa tuttu 😀

Ben size Game Maker’da çalışan hâlinin linkini vereyim önce, eğer internetten yapacağım örneği diyorsanız da alttan devam edin 🙂

https://www.box.com/s/7a6492787de3aac00976

İlk Oyunun (Your First Game)

Game Maker‘a hoşgeldiniz. Bu eğitim size ilk oyununuzu yapmanızda yardımcı olacak. Bu eğitim sadece 30 dakikanızı alacak ve Game Maker’ın önemli işlevlerini öğretecek.

Size Game Maker’ı Simple modda çalıştırmanızı tavsiye ediyoruz. (Ben etmiyorum, çevirisi böyle.)(Eğer bu modda çalışıyorsanız programın başlığında göreceksiniz.) Eğer değilse, File menüsüne tıklayın ve Advanced Mode‘ye tıklayarak tiki kaldırın :


 

 

 

Yapacağımız oyunda bir takım meyveler etrafta dolaşacak. Oyuncu meyveleri toplamak için onlara mouse ile dokunmalıdır. Toplanan her meyve için oyuncu puan kazanacaktır. Hızlı ilerleyen meyveler yavaşlardan daha çok puan kazandıracaktır. Ve orada kaçınmanız gereken bombalar olacaktır. Oyun şekildeki gibi olacaktır :

Sprite’ler Eklemek

Oyunumuzun duvarlar, meyveler ve hayaletler için resimlere ihtiyacı var. Bu resimler Game Maker’da sprite‘ler olarak adlandırılır. Yani ilk adımımızda spriteler oluşturacağız. Bir sprite eklemek için Resources menüsüne, ardından da Create Sprite butonuna tıklayın; veya üzerinde Pacman sembolü olan işarete tıklayın :


 

 

 

Boş bir ekran sizi karşılayacaktır. Bu ekranda Load Sprite butonuna tıklayın.


 

 

 

Dosya seçmek için açılan pencerede Tutorial1 klasörünü açın ve ardından wall.png resmine açmak için çift tıklayın. (Eğer Tutorial1 klasörünü görmezseniz Game Maker’ın yüklü olduğu klasörü bulup açmalısınız. Orada Sprites adında içinde resimler barındıran bir klasör bulacaksınız.)

Sprite ekranı şimdi duvar resmini göstermelidir. Şimdi bu resme spr_wall gibi belirgin bir isim koyabilirsiniz.


 

 

 

Şimdi OK butonuna basarak pencereyi kapatın. Şimdi Game Maker ekranının solunda henüz eklediğimiz spriteyi göreceksiniz. Aynı yolla elma, muz, bomba, kiraz ve çilek için sprite ekleyip onlara uygun bir isim verin. Şimdi soldaki liste şekildeki gibi gözükmelidir :


 

 

 

Devam etmeden önce işlemleri kaydetmek isteyebilirsiniz. File butonuna, ardından Save butonuna tıklayıp uygun bir yer ve isim belirleyebilirsiniz. Kayıt dosyası .gmk uzantısı alacaktır. Game Maker’la yapılan tüm kayıt dosyaları bu uzantıyı alacaktır.

Objeleri Oluşturma

Spriteler sadece resimdirler. Hiçbir şey yapmazlar. Ama oyununuzdaki objeler birşeyler yapmalıdırlar. Etrafta dolanmalı, mouse tıklamalarına tepki göstermeli, vb. Yani sonraki aşamamız objeleri oluşturmak olacaktır. Duvar objesiyle başlayacağız. Bir obje eklemek için Resources menüsüne, ardından da Create Object‘e tıklayın veya mavi top resimli butona tıklayın..


 

 

 

Gelen ekran biraz karışık gelebilir ama telaş etmeyin. Yakında çok kolay gelecektir.

Öncelikle objeye obj_wall gibi tanıtıcı bir isim veriyoruz. Ardından, objeye spritesini vermek için, <no sprite>‘nin sağındaki menü butonuna tıklayın ve belirecek menüden duvar spritesini seçin :


 

 

 

Duvar objesinin sabit olmasını, bu sayede objelerin üstünden geçmemesini istiyoruz. Bunun için, Solid tikini işaretleyin. Duvar objesinde başka değişiklik gerekmediği için, OK butonuna basarak ekranı kapatın. Şimdi duvar objesi soldaki menüde belirmelidir. En iyisi devam etmeden önce projenizi kaydedin (Save ile).

 

Elma Objesi

Şimdi elma objesini oluşturacağız. Yeni bir obje oluşturmak için tekrar mavi topun olduğu resme tıklayın. Objeye obj_apple gibi bir isim verin ve bu obje için de elma spritesini seçin. Elma sabit değildir. Bu yüzden ekran şöyle gözükmelidir :


 

 

 

Elma objemizin birkaç şeye ihtiyacı var. Herşeyden önce etrafta dolanmalı. Ve ikincisi, mouse tıklamalarına duyarlı olmalı. Game Maker’da olaylar şöyle işler : Objeler eventler alırlar. Bir event örneğin obje oluşturulduğunda oluşabilir, başka objeyle temasa geçtiğinde, mouse ile tıklandığında veya klavyeden bir tuşa basıldığında. Bir obje eventlere aksiyonlar sayesinde duyarlı olur. Mesela Create (Oluşum) eventi gerçekleştiğinde objeye hareket etmesini bildiren bir aksiyon belirtebiliriz.

Obje ekranında, ortada eventlerin listelendiği ekran gözükür(Şu an boş olması gerek). Sağ tarafta ise seçilen event içinde gerçekleşen aksiyonların listelendiği ekran vardır. Ve en sağda ise 6 sekmeden oluşan ve kullanılmayı bekleyen değişik aksiyonlar bulunur.

İlk adımda obje oluşunca hareket etmesini sağlayacağız. Add Event butonuna tıklayın. Gelecek formda Create(Obje oluşunca gerçekleşmesini sağlayan event) eventini seçin :

 

Event listeye eklenecektir. Şimdi bu evente aksiyon listesinden aksiyon sürükleyerek aksiyon ekleyebiliriz. En sol üstteki 8 yana uzanan kırmızı oklu resimli aksiyonu basılı tutun, ardından bunu aksiyon listesine sürükleyip bırakın. Hareketin yönlerini ve hızını belirleyeceğiniz bir ekran belirecek. Tüm sekiz oka da tıklayarak elmanın herhangi bir yönde ilerlemesini belirtin. Hızı(Speed) ise 8 girin. Son olarak OK‘a basın.

Şimdi elmanın, oluştuğu zaman, sekiz yönden herhangi bir yönde 8 hızıyla ilerlemesini belirttik. Şimdi elma duvara çarpınca sekmesini sağlayacağız. Bunun için bir collision(Temas) event‘i gerek. Bu event iki obje birbiriyle temas edince gerçekleşir.

Add Event butonuna tıklayın ardından da Collision‘u seçin. Gelecek olan menüde duvar objesini seçin.


 

 

 

Event listeye eklendi. Bu eventin seçili olduğundan emin olun. Şimdi bounce (Sekme) aksiyonuna tıklayın (Sağ altta) ve bunu aksiyon listesine sürükleyin. Gelecek olan ekranda direk OK butonuna basın.


 

 

 

Son adımımızda oyuncunun elmaya fareyle tıklayabileceğinden emin olacağız. Oyuncu tıklayınca elmayı rasgele bir yöne yönlendireceğiz (Oyuncunun tekrar basmasını zorlaştırmak için) ve oyuncunun skorunu artıracağız.

Tekrar Add Event butonuna tıklayın ve gelen ekranda Mouse‘ye basın. Menüden Left pressed‘i seçin. Bu event oyuncu objeye mouse ile sol tıklayınca gerçekleşir. Jump to Random(Rasgele yere zıpla) aksiyonunu listeye sürükleyin. (Bir aksiyonun adını üzerinde fareyi bir süre tutarak görebilirsiniz).


 

 

 

Gelecek ekranda direk OK‘a basın. Bu elma objesini rasgele bir konuma ışınlayacak. Şimdi oyuncuya skor eklemeliyiz. Ekranın sağında, score sekmesine tıklayın. Yeni aksiyonlar belirecek. En sol üstteki Set Score(Skoru belirle) aksiyonunu aksiyon listesine sürükleyin. Gelen ekranda skoru 50 olarak belirleyin. Şimdi biz skoru 50 yapmak istemiyoruz ama mevcut skora 50 eklemek istiyoruz. İşte bunun için Relative kutucuğunu işaretleyin.


 

 

 

Artık elmayla işimiz bitti. Event ve aksiyon listesi resimdeki gibi gözükmelidir.


 

 

 

OK‘a basarak obje ekranını kapatın. Artık iki önemli objemiz tamamdır : duvar ve elma, ve ikisi de artık soldaki listede gözükecektir. En iyisi projeyi kaydedin(Save).

Oda Oluşturmak

Artık elmamız ve duvarımız hazır, şimdi bize onları koyacak bir oda lazım. Odalar oyuncunun oyunda gördüğü mekanlardır. Bizim oyunumuzun sadece 1 odaya ihtiyacı var ama Game Maker’la yapılan oyunlar birçok farklı odaya sahip olabilir. Oda oluşturmak için Resources menüsüne, ardından da Create Room seçeneğine tıklayın veya oda oluşturma kısayol butonuna basın :


 

 

 

Oda ekranı gelecektir. Solda 3 sekme bulunur: objects, settings, backgrounds. Objects‘in seçili olduğundan emin olun. Sağda henüz boş olan odamız bulunur. Eğer ekranınız yeterince büyükse, ekranı tüm odayı kapsayacak şekilde büyütün.

Şimdi odaya objelerimizi ekleyebiliriz. Sol tarafta,menü ikonuna tıklayın ve açılan pencerede duvar objesini seçin :


 

 

 

Şimdi odanın sol üstüne sol tıklayın. Bir duvar objesinin kopyası oluşacaktır. Odanın kenarlarını tamamen kaplayana kadar duvar eklemeye devam edin. Eğer hata yaparsanız sağ fare tuşuyla tıklayarak kopyayı silebilirsiniz. (Eğer bu işlemi hızlı yapmak isterseniz, araç çubuğunda Snap X ve Snap Y‘yi 32, spritelerin boyutu, yapın, böylece artık <Shift> basılı iken hızlıca duvar oluşturabilirsiniz.)

Şimdi biraz elma koyalım. Tekrar menü butonuna basın ve elma objesini seçin. Odada rasgele yerlere iki üç tane elma yerleştirin. Oyun tamamlandı. Yeşil tik işaretine tıklayarak oda ekranını kapatın.

 

Oyunu Test Etmek

Şimdi oyunu test etme zamanı. Önce en iyisi oyunu kaydedin. Ardından Run menüsünden Run normally‘e tıklayın veya kısayol çubuğundaki yeşil çalıştırma butonuna tıklayın.


 

 

 

Eğer önceki adımları doğru yaptıysanız Game Maker ekranı kaybolacak ve elmaların etrafta dolandığı bir ekran gelecek. Eğer elmalar duvarlara değerse sekmeleri lazım. Ve eğer bir elmaya sol tıklarsanız, elma başka yere ışınlanacaktır ve ekranın başlığındaki skor artacaktır.


 

 

 

Oyunu dikkatlice test edin. Elmalar değişik yönlere ilerliyor mu? Eğer ilerlemiyorsa muhtemelen Create eventi hatalıdır. Duvardan sekiyorlar mı? Eğer sekmiyorlarsa muhtemelen duvarlar ‘solid’ değildir veya Collision eventi hatalıdır. Elmalara fare ile tıklayıp skor alabiliyor musunuz? Eğer olmuyorsa Mouse press eventi hatalıdır.

Oyunu F4 ile tam ekran yapabilirsiniz. Esc ile oyundan çıkıp Game Maker’a dönebilirsiniz.

 

Arkaplan Eklemek

Oyununuzun normal çalıştığını varsayıyorum, şimdi oyunumuzu daha da zenginleştireceğiz. Önce tahta bir arkaplan ekleyeceğiz. Resources‘e ve ardından Create Background‘a tıklayın veya üstünde resim olan butona tıklayın :


 

 

 

Gelecek olan ekranda, arkaplana belirgin bir isim verin ve Load Background‘a tıklayın.


 

 

 

Dosya seçme ekranında Tutorial1‘e girin ve ardından wood.gif resmine çift tıklayın. Eğer Tutorial1 klasörünü göremiyorsanız Game Maker’ın yüklü olduğu klasöre gitmelisiniz. Orada Backgrounds klasörünü, ve içinde de Tutorial1 klasörünü bulacaksınız.

OK‘a basarak ekranı kapatın. Şimdi arkaplan soldaki listede belirmelidir. Sonraki adım ise çoktan oluşturduğumuz odada arkaplanı görünür kılmak. Odayı yeniden açmak için, listede odaya çift tıklayın. (Yeni bir oda oluşturmayın!)


 

 

 

Gelecek olan ekranda, backgrounds sekmesiyle bu ekranı açın.


 

 

 

Ortadaki menü ikonuna, <no background> yazısının yanı başındaki ikona tıklayıp tahta arkaplanı seçin. Şimdi tahta arkaplan odada gözükecektir.


 

 

 

(Bir odada arkaplanlarla ilgili pek çok özellik vardır, ama biz şu an onlara ihtiyaç duymuyoruz. Bununla ilgili daha çok bilgi yardım dosyasında mevcuttur.) Sol üstteki yeşil tike tıklayarak oda penceresini kapatın. En iyisi şimdi oyunu kaydedin ve çalıştırın ki arkaplanın gözüküp gözükmediğini kontrol edin.

Ses Eklemek

Şimdi oyunumuza ses efekti ekleyeceğiz. Bu efekt oyuncu elmaya tıklayınca çalmalıdır. Resources‘e ve ardından Create Sound‘a tıklayın veya üstünde speaker resmi olan kısayol butonuna tıklayın :


 

 

 

Gelecek olan ekranda, sese belirgin bir isim verin ve Load Sound‘a tıklayın.


 

 

 

Dosya seçme ekranında Tutorial1 klasörüne girin ve click.wav ses dosyasına çift tıklayın. Eğer Tutorial1 klasörünü göremiyorsanız Game Maker’ın yüklü olduğu klasörü gidin. Orada Sounds adında bir klasör ve içinde de Tutorial1 isminde, ses dosyamızı bulunduran klasörü bulacaksınız.

OK‘a basıp pencereyi kapatın. Artık ses soldaki listede gözükmelidir. Şimdi yapmamız gereken oyuncu elmaya basınca sesin çalmasını sağlamak. Elma objesini soldaki listeden üzerine çift tıklayarak açın.


 

 

 

Left Pressed eventini, listeden bir kere tıklayarak seçin. Aksiyonlar listesinde ışınlanma ve skor aksiyonları gözükecektir. Ekranın sağında, main1 sekmesini seçin. Yeni aksiyonlar belirecektir. Bir ses oynatmak için üstünde speaker olan aksiyonu aksiyon listesine sürükleyin.


 

 

 

Gelecek olan ekranda, en son eklediğimiz ses dosyasını seçin (Seçmek için menü ikonuna tıklayıp menüden sesi seçin). Loop(Tekrar etme) değerinin false(yanlış) olduğundan emin olun, çünkü biz sesi 1 kere oynatacağız. Ardından OK‘a basın. Şimdi aksiyon listesi resimdeki gibi olmalıdır :


 

 

 

Tekrar OK‘a basıp obje ekranından çıkın. Oyunu kaydedip çalıştırın, ve sesin elmaya tıklayınca çalıp çalmadığını kontrol edin.

 

Müzik Eklemek

Oyunumuzu zenginleştirmek için arkaplan müziği ekleyeceğiz. Tekrar ses oluşturma butonuna basın. Gelecek olan ekranda müziğe belirgin isim verip Load Sound‘a basın. Halen eğitim için olan seslerin olduğu klasörde olmalısınız. music.mid sesini seçin. Bu bir midi dosyası. Bunlar arkaplan müziği olarak idealdirler ki kapladıkları yer azdır. Çoğu, internetten bulunabilir. OK‘a basıp ses ekranını kapatın.

Şimdi müziğin oyunun başında çalıp oyun bitene dek kendini tekrar etmesini sağlayacağız. Bunun için ekstra bir obje oluşturacağız. Yeni bir obje oluşturmak için mavi toplu butona basın ve objeye belirgin bir isim verin. Bu objenin spriteye ihtiyacı yok. Add Event‘e ve ardından da Create eventine basın. Sağda main1 sekmesinden Play Sound aksiyonunu aksiyon listesine sürükleyin. (Artık bunun nasıl işlediğini biliyor olmalısınız.) Müziği menüden seçip loop‘u true(Doğru) yapın. Yani artık müzik obje oluşturulduktan sonra oyun bitimine kadar çalacaktır.


 

 

 

OK‘a basıp aksiyon formundan çıkın ve tekrar OK ile obje formunu kapatın. Hâla odamıza bu objeyi koymamız lazım, yoksa oluşmaz ve müzik çalmaz. Soldaki listeden odamıza çift tıklayıp onu açın. Solda objects‘in seçili olduğundan emin olun. Müzik objesi için menüden o objeyi seçin. Şimdi odada bir yere basıp objenin kopyasını oluşturun. Obje spritesizdir, bu yüzden soru işaretli küçük mavi bir top aşağıdaki gibi belirecek :


 

 

 

Odaya sadece 1 tane müzik objesi koyun. Yeşil tike basarak oda penceresini kapatın. Oyunu kaydedip çalıştırın. Şimdi arkaplan müziği çalmalıdır.

 

Daha Çok Meyve

Şimdi oyuna başka meyvelerle çeşitlilik katalım. Zaten önceki bölümlerde genel olarak nasıl olacağını görmüştük. Hem spritelerimiz de hazır, böylece yenilerine de gerek yok.

Yeni bir obje oluşturun (Mavi topa tıklayın). Belirgin bir isim ve muz spritesi verin. Bu obje biraz daha farklı olacak. Create eventini ekleyin ve bu evente ‘move in a fixed direction’ aksiyonunu ekleyin. Sadece çapraz okları seçip hızı 12 yapın.

Duvar objesiyle Collision eventi ekleyin ve içine önceki gibi ‘bounce’ aksiyonunu ekleyin. Ardından Mouse eventinden Left pressed‘i ekleyin. İçine ‘jump to a random position’ aksiyonunu ekleyin. Skor aksiyonunu ekleyip (score sekmesinden) değeri 100 girin (Bu daha zor ve hızlı bir meyve, bu yüzden daha çok skor vermeli), ve sakın Relative kutucuğunu işaretlemeyi unutmayın ki skor öncekine eklensin. Son olarak ‘play a sound’ aksiyonunu ekleyerek (main1 sekmesinden) ses çalmasını sağlayın.

Aynı yolla kiraz ve çilek için de obje oluşturun. Onlara farklı hızlar ve güzergahlar belirleyip skoru yüksek veya alçak yapabilirsiniz. Eğer çok ağır gelecekse, önceden yaptığımız bir objeye sağ tıklayıp Duplicate‘i seçin. Bu, o objenin kopyasını oluşturur. Şimdi objenin adını ve spritesini, ve de çeşitli aksiyonlar için değerlerini değiştirebilirsin (Üzerlerine çift tıklayarak).


 

 

 

Şimdi odayı tekrar açın (Listeden üstüne çift tıklayarak) ve çeşitli meyvelerden kopyalar ekleyin. Birkaç elmayı yer kazanmak için silebilirsiniz. Silmek için sağ tıklamak yeterlidir.

Oyunu kaydedip çalıştırın. Çok dikkatli test edin. Çeşitli meyvelere tıklayınca çeşitli skorlar elde ettiğimizi test edin.

 

Bombaları Eklemek

Oyun bir süre zevkli olsa da bir eksiklik var. Hiç kaybedemiyoruz! Rasgele tıklama yapabilirsin, ama bir süre sonra sıkar. Ve işte şimdi oyuna bombalar ekleyeceğiz. Eğer bombaya tıklarsan kaybedersin ve oyun biter. Bombalar sabit olacak. Hareketsizler, ancak zamanla oyunu zorlaştırmak için sayıları artacak da artacak.

Bomba spritesi zaten oyunumuza eklendi ama bomba için ses efekti de lazım. Speaker resimli butona basın. Sese belirgin isim Load Sound‘a basıp explosion.wav‘ı seçin. OK‘a basarak ses penceresini kapatın.

Şimdi mavi top butonuna basarak bomba objesini oluşturun. Objeye belirgin isim verip spritesini bomba olarak seçin. Bombanın rasgele bir yerde oluşmasını istiyoruz. Bunun için, Create eventini ekleyin. İçine de ‘jump to a random location’ aksiyonunu ekleyin.

Bombaya tıklanınca oyun bitmeli. Bu yüzden Mouse‘den Left pressed eventini ekleyin. Önce patlama sesi çalmalı bu yüzden ‘play sound’ aksiyonunu ekleyin (main1 sekmesinden) ve patlama sesini seçin. Ardından oyuncunun kaybettiğini anlaması için oyun biraz durmalı. main2 sekmesinden ‘sleep’ aksiyonunu (Üzerinde zzz olanı) alıp ‘play sound’ aksiyonunun altına sürükleyin. Normal değerler iyi, o yüzden OK‘a basın.

Sonraki adımda yüksek skor listesi gözükmeli. Bu Game Maker’da çok kolay. Score sekmesinden ‘show highscore’ aksiyonunu (İçinde 1,2,3 olan) sürükleyin. Gelecek ekranda değerleri değiştirebilirsiniz. Arkaplanı tahta arkaplan yapabilirsiniz. Ayrıca isterseniz rengi ve fontu da aşağıdaki örnekteki gibi değiştirebilirsiniz :


 

 

 

Son adım olarak oyuna restart atmalıyız. Bunun için main2 sekmesindeki ‘restart the game’ aksiyonu iş görür. Aksiyon listesi aşağıdaki gibi olmalıdır :


 

 

 

Aksiyonların sırasının doğruluğunu kontrol edin. (Eğer değilse sürükleyerek doğrulayın.) Artık bomba objesi bittiğine göre OK‘a basıp pencereyi kapatın. Oyunu test etmek için odaya birkaç bomba ekleyin. Oyunu kaydedip çalıştırın. Birkaç meyve toplayıp bir bombaya tıklayın. Patlama sesi duyulmalı ve ardından yüksek skor listesi gelmeli. Eğer yüksek skor yaparsanız buraya adınızı ekleyebilirsiniz.

 

Bombaları Oluşturmak

Oyunu zorlaştırmak için zamanla eklenen bombalar yapmak istiyoruz. Bunun için yeni obje kullanabileceğimiz gibi müzik objesi de iş görür. Yani soldaki listeden müzik objesini çift tıklayarak açın.

Bombaları oluşturmak için alarm saatleri kullanacağız. Bu saatleri belli değere ayarlayabilir ve bitimine kadar geri saymalarını sağlayabilirsiniz. 0 olduklarında Alarm eventi gerçekleşir. Alarm saati için, main2 sekmesine gidin ve sol üstteki aksiyonu (saat şeklinde) aksiyon listesine ekleyin (Ses çalma aksiyonunun altına). Number of steps(Adım sayısı) yerine 60 girin. 1 saniye 30 adımdır, yani biz her 2 saniyede yeni bomba oluşmasını sağlıyoruz. ‘alarm 0’ın seçili olduğundan emin olun.

Şimdi Add Event‘e, oradan Alarm eventine gidip menüden Alarm 0‘ı seçin. Bu eventte bombayı oluşturacağız. main1 sekmesinde sol üstteki aksiyonu(Lamba şeklinde) sürükleyerek aksiyon listesine ekleyin. Gelen menüden bomba objesini seçin.


 

 

 

Bomba rasgele bir yere zıplatılırsa oluşturulma koordinatlarına gerek kalmaz. Şimdi tekrar alarm saatini çalıştırmalıyız. Alarm aksiyonunu (main2 sekmesinde) oluşturup tekrar ‘alarm 0’ı 60 step’e ayarlayın. Bu işlemi tekrar ettirecek. Artık aksiyon listesi alttaki gibi olacaktır :


 

 

 

Obje ekranını kapatın, oyunu kaydedip çalıştırın. Artık zamanla bombalar oluşup duracak ve tekine tıklayınca oyun bitecektir. Eğer oyun daha zor olsun derseniz bombalara da yavaş bir hız ekleyebilirsiniz. Artık bunu yapabilecek düzeydesiniz zaten.

 

Yardım Eklemek

Siz oyunu nasıl oynayacağınızı bilseniz de başkası bilemeyebilir. Bu yüzden oyuncuya biraz yardım edebilirsiniz. Bu Game Maker’da çok kolay. Soldaki listenin ortasındaki Game Information‘a çift tıklayın.


 

 

 

Basit bir editör açılacaktır. Buradan basit bir yardım mesajı yazabilirsiniz. Oyununuza isim verip amacın ne olduğunu belirtin. Çeşitli fontlar, renkler, stiller kullanabilirsiniz. Hazır olduğunda yeşil tike basıp pencereyi kapatabilirsiniz.

Şimdi oyunu açınca F1’e basın, yardım kutucuğu gözükecek. Esc tuşu oyuna dönmenizi sağlar.

 

Tebrikler!!!

Artık ilk oyununuzu bitirdiniz. Gördüğünüz gibi çok zor değildi. Oyununuz şunun gibi gözükmeli :


 

 

 

Eğer oyun normal çalışmıyorsa, oyunu her zaman Examples klasöründen açabilirsiniz. Oyununuz hazır olduğunda arkadaşlarınıza vermek isteyebilirsiniz. Ama onlarda Game Maker olmayabilir. Bunun için File‘den Create Executable‘ye basın. Bir isim ve yer belirleyip Save‘ye basın. Artık “.exe” formatlı oyununuzu istediğiniz herkese oynatabilirsiniz.

Game Maker‘ın en önemli öğelerini öğrendiniz: spriteler, arkaplanlar, sesler, müzik, objeler, eventler, aksiyonlar ve odalar. Artık kendi oyunlarınızı yapabilirsiniz. Ama hâla öğrenecek çok şey var. Yardım dosyasına ya da daha çok eğitime bakabilirsiniz. Hatta Game Maker ile ilgili kitaplar bile var(Türkiye’de yoktur heralde :D). Tüm bu bilgilere Help menüsünden ulaşabilirsin. Keyfini çıkar!

 

yorum
  1. ismail furkan dedi ki:

    yha ben herseyi yaptımda bombalar 2 sn sonra tekrar olmuo yalnızca 2 tane bomba oluo oyun sonuna kadar bomba sayısı yükselmio

    yardımcı olabilirmisin ??

    • yasirkula dedi ki:

      O bombaları oluşturmak için kullandığımız müzik objesinin alarm eventinde bomba oluşturma aksiyonu koyduktan sonra onun altına resimdeki gibi tekrar bir alarm aksiyonu koyman gerekir. Sen tekrar alarm aksiyonu koymayı unutmuş olabilir misin? Yok eğer aksiyonların normalse sen o alarm eventinin resmini çekip bir yere upload edebilir misin? Belki yanlış bir şey yapmışsındır, resme bakarak daha iyi çözüm önerisi getirebilirim sorun oradaysa.

      NOT: Sorununun bir diğer kaynağı da şu olabilir; müzik objesinin Create eventinde bir alarm aksiyonu olup olmadığına bak. Eğer yoksa oraya 60 steplik bir alarm 0 çalıştırma aksiyonu koy.
      Sanırım sorunun buradaydı, eğer sorun burada değilse şu an sorunun kaynağından emin değilim.

  2. ismail furkan dedi ki:

    bi deniyem olmazsa sana resim cekip veririm

  3. ismail furkan dedi ki:

    Olmadı kardes yha dur foto cektim
    LİNK
    http://www.upload.gen.tr/d.php/www/0op970n1/ads__z.bmp.html

    • yasirkula dedi ki:

      Tamam verdiğin resimden sorununu buldum. Sorununun kaynağı Create eventini düzgünce yaptıktan sonra alarm0 eventinde yazman gereken şeyleri de create eventinin altına eklemen. Peki ne yapmalısın? Şöyle:
      1) Öncelikle object2‘yi aç. Create eventindeki 4 aksiyondan sondan 2’sini seçip kopyala. Ardından o kopyaladığın aksiyonları Create eventinden at, sil yani o sondan 2 aksiyonu.
      2) Alttan Add Event’e tıkla ve Alarm‘ı seç. Ardından Alarm 0’ı seç menüden ve gelen Alarm 0 eventinin boş aksiyon listesine sağ tıklayıp Paste de, yani o az önce kopyaladığın 2 aksiyonu buraya yapıştır.

      Sorunun çözülmüş olmalı. Son durumda object2’de Create ve Alarm0 adında 2 event bulunuyor olacak yani. Eğer yapamazsan adımları tekrar, daha dikkatlice okuyup tekrar yap dediğim şeyleri; çünkü sorununun kaynağı bu. Sana kolay gelsin 🙂

  4. Tarık dedi ki:

    Anlatımınız ve ilginiz harika. Teşekkürler, çok yardımcı oluyorsunuz. =)

  5. Tarık dedi ki:

    Bir şey sorabilir miyim? Bir çöp adam yaptım ve yürüme komutu verdikçe ayaklarının hareket etmesini istiyorum. Bunun için aynı çöp adama iki farklı yürüme spriti çizdim ve oynatma hızı olarak 2 verdim. Fakat oyuna play yaptığımda, ayakların hızına ne yazarsam yazayım sabit hızda hareket sergiliyor?? Ayrıca bir şey daha; yalnızca ayak hareketlerinin, ben yürüme komutu verirken kıpırdamasını istiyorum. Ama bende ayaklar, çöp adam sabit dururken bile mesur macununu kavanozuyla yutmuşcasına sürekli kıpırdama halinde. Son bir şey daha, üzgünüm =) Mesela çöp adamın, ileride yerde duran bir kılıncı almasını istiyorum. Kılınç spriti çizdim ve objeye dönüştürdüm. Fakat kılıncı yerden aldığımda, çöp adamın elinde nasıl belirecek ve çöp adamın elinin içine nasıl oturacak? Kılıncın aktif olması için diyelim ki 1 komutunu verdim. 1’e bastığımda kılınçın, adamın elinde belirmesini, tekrar 1’e bastığımda kılınçın kaybolmasını istiyorum. Biliyorum, çok şey istiyorum ama eğer bunları yapabileceğim ilgili dersinizin olduğu bir link varsa, onu vermeniz bile kâfi. Şüphesiz başka arkadaşlara da yararı dokunur bu pratiklerin. Şimdiden teşekkürler.

    • yasirkula dedi ki:

      Bahsettiğiniz hususlardan ilkini tam anlayamasam da cevap vermeye çalışayım.

      1) Tahminimce siz animasyonun hızını ‘Edit Sprite’ panelindeki ‘Preview Speed’ kısmından 2 yapıyorsunuz (Ki 2 çok küçük bir değer, spritenin normal hızının 2 katında gözükmesi için bu değerin 60 olması lazım.). Yapmanız gereken objenin Create eventinde Set Variable aksiyonuyla ‘image_speed’in değerini buradan ayarla (2 olabilir 60 olabilir, sen nasıl uygun görürsen).

      2) Eğer animasyonun sadece hareket halinde oynatılmasını istiyorsan karakterin sabit durduğu bir sprite oluştur. Create eventinde spriteyi buna ayarla. Keyboard Right Pressed eventinde spriteyi sağa doğru yürüyen karakter spritesi, Keyboard Left Pressed eventinde sola yürüyen karakter spritesini ayarla. No Key eventine karakterin sabit durduğu spriteyi ayarla. Bu basit anlamda sorununu halleder ancak kusursuz değildir.

      3) Kılıç tutan adam için en pratik yol yeni bir sprite çizmek. Üzgünüm ama daha basit bir yolu yok.

      Mümkün olsa örnek yapar daha kaliteli bir sistem hazırlardım ancak ne yazık ki şu sıralar mümkün değil. Projenizde başarılar!

  6. Fırat dedi ki:

    Arkadaşlar ben rpg tarzı bi oyun yapıyorum, lvl sistemi, can barı falan herşeyi yaptım sayılır fakat bi türlü bi oda açtığım zaman o oda yani harita objeyi takip etme yöntemini bulamadım.Lütfen arkadaşlar bu sorunu nasıl çözebilirim bana bi yardım edebilirmisiniz ?

  7. Fırat dedi ki:

    Ben sitenizden gerçekten çok şey öğreniyorum 🙂 fakat gene takıldığım bi konu var.Kısaca can barının ekranı takip etmesi nasıl oluyor bana bu konu hakkında yardımcı olursanız sevinirim 🙂

  8. As3tr dedi ki:

    Valla bu konuda pek bi bilgim yok (yasirkula benden kat kat daha iyi bilir) fakat şöyle bir fikir verebilirim:

    canbarını stage’in x ve y koordinatlarına göre yap örnek:

    stage.x1 = 50
    stage.x2 = 150
    stage.y1 = 50
    stage.y2 = 150

    gibisinden 🙂

    yazım şeklini tam bilmiyorum ama mantık kafana oturmuştur inşallah :=)

  9. Fırat dedi ki:

    Çok teşekkür ederim yardımların için 🙂

  10. ferhan dedi ki:

    sprite eklemek için bende tutorial da çıkmıyor ayrıca game makerın yüklü olduğu program dosyalarıda çıkmıyor ne yapmam gerekli yardımcı olur musun

  11. buğra dedi ki:

    benim yaptığım duvar gözükmüyor

  12. Kadirr Genç dedi ki:

    Gayet güzel bir oyun oldu basit ama eğlenceli şimdi oyunların mantığı ve grafikleri açısından zayıf ama bu oyun az biraz geliştirilip 90 lar da pek hala düzinelerce hayranı ve çok para kazanma söz konusu olabilirdi.O zamanlar bunun gibi bir şey yapmak isterdim 🙂

    Emeklerin ve çalışmaların için teşekkür ederim Süleyman kardeşim 🙂

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s